شوری چشم !
ساعت ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/۱٦  

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که در بعضی از چشم‏ها قدرت خارق العاده‏ای وجود دارد که وقتی از روی تعجب، حسرت،  و حتی رأفت و مهربانی به چیزی نگاه کنند، آن را دگرگونساخته ، اگر آن چیز انسان باشد او  را بیمار و یا دیوانه میکند. عقل این مسئله را محال نمیشمرد.

از نظر علمی

دانشمندان امروز بر این باورند که در برخی از افراد روح و توان منحصر به فردی است که می تواند نه تنها اشیا و چیزها را جا به جا کند بلکه مانند اشعه لیزر آن را منفجر و متلاشی نماید. این انرژی گاه از راه چشم بیرون و ساطع می شود.

 دایره تاثیرات روحى و روانى، در  وجود خود انسان است.هیچ جاى شک و شبهه در این نیست که افکار و نیات و اندیشه‏هاى انسان مى‏تواند در بدن خود انسان یا دیگران مؤثر واقع شود،و به هر اندازه که روح قویتر باشد بدن را بیشتر تحت تاثیر قرار مى‏دهد.

 

قدرت تخریبی  چشم بستگی  به نیروی باطنی هر شخص مختلف است. انسان ها به طور طبیعی از چنین توان و  انرژی برخوردار  می باشند.   البته در برخی از اشخاص به سبب علل طبیعی و یا آموزش های خاص و تحولات درونی و بیرونی تقویت می شود و ناخودآگاه  آثار خود  را به جا می گذارد ولی  این گونه نیست  که  این نیرو اختصاص به برخی داشته باشد  و دیگران از آن محروم باشند بلکه همگان دارای نیرو و توانی از ایندست برخوردار می باشند که می توان با  آموزش  و تربیت  و مهار کردن و هدایت آن ازنیروی خاص روح و روان بهره برد.
 

از نظر دین
از حضرت امیرمومنان علی (ع) نقل شده که فرمودند : العین حق و الرقی حق ؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند برای دفع آن نیز حق است.( نهج البلاغه  ؛ کلمات قصار جمله 400)

مفسران تفسیر نمونه براین اعتقادند که دعا و توسل به خدا می تواند نیروی مرموز چشم ها را بی اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگیری کرده و یا بکاهد.( نگاه کنید تفسیر نمونه  ج 24 ص 428)از رسول گرامی نقل شده که فرمود : چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد.( بحار الانوار ؛ ج 63 ) و نیز آن حضرت روزی از گورستان بقیع می گذشت به همراهان خویش فرمود: به خدا سوگند! بیش تر اهل این گورستان به سبب چشم زخم در این جا آرامیده اند.( تفسیر منهج الصادقین ج 9 ص 391)

 

از نظر قرآن
ریشه این تفکر را می بایست در آیات قرآنی جست. از جمله مشهورترین آیه در این مساله می توان به آیه 51 سوره قلم اشاره کرد که خداوند می فرماید : و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون ؛ کافران هنگامی که کتاب الهی را می شنوند نزدیک است با چشم زخم خود تو را از میان بردارند و می گویند که او دیوانه است.علامه طباطبایی می فرماید که همه مفسران آیه را به چشم زخم زدن معنا کرده اند که خود نوعی از تاثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم ؛ بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق است و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده است.


از دیگر آیاتی که در این باره وارد شده می توان به آیه 67 سوره یوسف اشاره کرد که حضرت یعقوب (ع) به فرزندان خویش فرمان و پیشنهاد می دهد که هنگام عبور از دروازه های شهر مصر بکوشند تا از دروازه های مختلف آن وارد شوند و همگان از یک در و همزمان وارد نشوند: فرزندانم از یک دروازه وارد نشوید بلکه از دروازه های مختلف وارد شوید" سپس می افزاید که من نمی توانم با این دستور شمار را از رخدادی که بر شما حتم شده و قضای الهی به آن تعلق گرفته است برهانم و دورسازم.

مفسران بر این باورند که علت این حکم یعقوب آن بوده است که ورود گروهی برادران که همگی در جمال وکمال بی مانند و همانند حضرت یوسف (ع) بودند و دارای قامت های رشید و جمال و زیبایی بودند می توانست توجه برخی را به ایشان جلب کند و موجبات چشم زخم شود.( تفسیر نمونه ج 6 ص 29 و 30)


به هر حال از نظر عقلی و علمی و تجربی ثابت و اثبات شده است که آدمی دارای نیروهای شگفت نفسانی و روحی می باشد که می توان به شکل های مختلف از نیروی خیر و شر عمل کند و آثار مثبت و منفی بر جا گذارد.

 

 

 دنیای روح و روان انسان دنیای خیلی وسیعی است  یکی از خصوصیات آن این است (البته چیز خوبی نیست، روحهای پاک هرگز اینچنین نخواهند بود): ممکن است در بعضی از روحها و روانها چنین حالت و خاصیتی باشد که اگر درباره دیگری به گونه ای فکر کند فورا در آنجا روی او اثر بگذارد.
 برخی از افراد به سبب دارا بودن و کنترل و مدیریت آن به سوی شر و بدی می توانند از راه چشم و ساطع کردن و متمرکز کردن نیرو و توان باطنی بر شخصی و یا چیزی آن را به نابودی بکشانند.
به هر حال چشم زخم و شور چشمی امری است که نمی توان از آن چشم پوشید و منکر آن شد. در غرب و شرق  عالم می توان افراد خاصی را یافت که از این نیرو و توان به خوبی استفاده می کنند و اشیایی را تخریب می کنند.


راه درمان و پیش گیری


حضرت امام جعفر صادق علیه السلام میفرمایند اگر کسی از چشم زخم کسی میترسد سه مرتبه بگوید: ماشاء الله لا حول و لا قوة الا الا بالله العلی العظیم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نکند. هم چنین گفته شده که   آیه  وان یکاد   را بنویسید و با خود همراه داشته باشید.


در حـدیـثـى دیگر آمده است که رسول اکرم(ص) براى امام حسن(ع) و امـام حـسین(ع) به منظور پیش گیرى از چشم زخم دعایى خواندند که مـضـمـونش چنین بود: (اعیذکما بکلمات التامه واسمإالله الحسنى کـلـهـا عـامـه من شر السامه والهامه ومن شر کل عین لامه ومن شر حـاسـد اذا حسد; شما را به تمام کلمات و اسماى حسناى خداوند از شر مرگ و حیوانات موذى و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد, مـى سـپارم).

سپس پیامبر(ص) فرمود: این چنین حضرت ابراهیم براى دو فـرزنـدش اسـحـاق و اسـمـاعیل تعویذ کرد. (بحارالانوار, ج60, ص .6) امام صادق(ع) مى فـرماید: اگر قبور را بشکافید, خواهید دید که بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند, زیرا چشم زخم حق است.( همان, ص.25)

 


الـبته قبول تاثیر چشم زخم به معناى پناه بردن به کارهاى خرافى و اعـمـال عـوامانه نیست. اسلام براى پیش گیرى از تاثیر سوء چشم زخـم, اسـتـعـاذه و یـاد خدا را مطرح کرده است, و هم چنین صدقه دادن نـیـز تـوصـیـه شـده اسـت.

امام صادق(ع) مى فرماید: هرگاه بـخـواهـیـد بـا هـیـئتى آراسته و چشم گیر از خانه بیرون روید, مـعـوذتـین (سوره های فلق و ناس یعنی : قل اعوذ برب الفلق وقل اعوذ برب الناس) بخوانید تا چـشمى در شما اثر نکند. (همان, ج92, ص .133) و در روایت دیگرى آن حضرت مى فرماید: هـرگاه از چشم زخم ترسیدى بگو: ماشإالله لاقوه الا بالله العلى العظیم. (همان, ج60, ص .26)

 

 

 


کلمات کلیدی: چشم زخم
 
قضیه ی کلاه برداری این است !
ساعت ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٥  

 

ظاهرا موضوع اشتباه گرفتن   مسجد الاقصی  با  قبه الصخره  تا حدی   به  دلیل نزدیکی این دو بنا در مجموعه ی حرم الشریف است .اما به نظر می رسد در ورای این تشابه ساده  مسئله ی مهمتری است .

 یکی از اساتید  دانشگاه چند سال پیش ئر نشریه ی عربی چنین بیان داشته است : بین مسجدالاقصی و قبه الصخره سردرکمی قابل توجهی وجود دارد. هر گاه در رسانه های محلی و بین المللی ذکری از مسجدالاقصی به میان می آید در عوض عکسی از قبه الصخره به نمایش داده می شود.

دلیل اصلی این مسئله عدم اطلاع عموم مردم همراستا با توطئه های اسرائیل است . در زمان اقامت هم در ایالات متحده نیز کرارا با این مسئله مواجه بودم تا آن که اطلاع یافتم صهیونیست ها در آمریکا چنین تصاویری را چاپ و منتشر  می کنند و گاه با قیمت بسیار اندک و حتی به رایگان در اختیار اعراب و مسامانان قرار می دهند .

 بدین ترتیب مسلمانان آن را به تمام نقاط - دیوار منازل و دفاتر کار - نصب می کنند . همین مسئله موید این است که اسرائیل می خواهد تصویر مسجدالاقصی را از اذهان مردم پاک کند تا بتواند آن را تخریب ومعبد خود را پنهانی بنا کند . اگر کسی شکایت یا اعتراضی داشته باشد  به طور زنده تصویر قبه الصخره را نشان خواهند دادو اظهار خواهند داشت که اتفاقی نیفتاده است .  

 

عجب توطئه ای ! هنگامی که از برخی اعراب مسلمان و حتی برخی فلسطینی ها پرسش میشود  آن ها نیز قادر به تمایز بین این دو مکان مقدس نیستند جای تاسف است که اسرائیلی ها تا چه حد در پیشبرد توطئه شان توفیق داشته اند ! 

 

این بنایی را که می بینید : مسجدالاقصی   بنای مقدس سومین حرم شریف درعالم اسلام و قبله ی نخست مسلمانان است.خلیفه ی اموی پس ازاتمام بنای قبه الصخره به توسعه وبازسازی این مسجد اقدام کرد. می گویند این مسجد در آن هنگام گنجایش ۵ هزار نماز گزار را داشته است . حدودا هزار سال پیش در زمان خلیفه ی عباسی مورد باز سازی قرار گرفت و تنها از عرض آن از طرفین کاسته شد و تا زمان حاضر ترکیب آن اساسا تغییر نکرده است .

 

 

واین بنایی را که می بینید: قبه الصخره با معماری ویژه ی خود چون نگینی زیبا پس از ۱۳ قرن همچنان استوار و پابر جاست و نماد شهر بیت المقدس به شمار می آید . براساس روایت  پیامبر گرامی اسلام (ص) درشب معراج از فراز صخره ای که هم اکنون در این بنا قرار دارد به معراج رفت .

 

برای داشتن اطلاعات بیشتر راجع به تاریخ بنای مسجد الاقصی .  مهمترین آثار تاریخی مسجدالاقصی  و  آتش‌سوزی عمدی مسجدالاقصی روی ادامه مطلب کلیک کنید


 
 
 
 

بهترین کدها و بهترین دانلودها در مینوس